نوشته شده توسط : 10x

   موارد مصرف

 

اسید ترانکسامیک در پیشگیری و درمان خونریزی ناشی از جراحی دندان در بیماران هموفیلیک ( افرادی که مبتلا به کمبود فاکتورهای انعقادیVIIIیاIXهستند) ، مصرف می‌شود.

 

   فارماكينتيك

 

50-30 در صد مقدار مصرف از مجرای گوارش جذب می‌شود. کمتر از 5 درصد دارو متابولیزه می‌شود. نیمه عمر دارو تقریباً 2 ساعت است. زمان لازم برای رسیدن به اوج غلظت پلاسمایی از راه خوراکی تقریباً 3 ساعت است. حداکثر غلظت پلاسمایی از راه خوراکی پس از مصرف یک دوز یک گرمی mcg/ml8 می‌باشد. دارو از راه فیلتراسیون گلومرولی دفع می‌شود. حداکثر تا 39 درصد دارو پس از مقدار مصرف خوراکی mg/kg15-10 طی 24 ساعت و 90 در صد مقدارmg/kg10 از راه تزریقی طی 24 ساعت از راه ادرار دفع می‌شود.

 

   مكانيسم

 

اسیدترانکسامیک بطور رقابتی فعال شدن پلاسمینوژن را مهر می کند و در نتیجه تبدیل پلاسمینوژن به پلاسمین ( فیبرینولیزین ) را کاهش می‌دهد. این دارو همچنین بطور مستقیم فعالیت پلاسمین را مهار می‌نماید، ولی مقادیر زیاد آن برای ایجاد این اثر لازم است.

 

   موارد منع مصرف

 

این دارو در بیماران مبتلا به تشکیل لخته داخل عروقی نباید مصرف شود.

 

   هشدار

 

1- این دارو در موارد زیر باید با احتیاط مصرف شود: 

بیماران مبتلا به نقص دید رنگی، هماتوری شدید ( در صورت احتمال انسداد میز راه دارو نباید مصرف شود) خونریزی زیر عنکبوتیه، عیب کار کلیه، سابقه یا استعداد ابتلا به ترومبوز. 

2- در درمان طولانی مدت بیماران مبتلا به آنژیوادم ارثی، معاینه منظم چشم و انجام آزمون‌های کار کبد در پیگیری وضعیت بیمار اهمیت دارند. 

3- اسیدترانکسامیک از راه تزریقی باید با سرعت حداکثر mg/min 100 تجویز شود تا از افت فشار خون جلوگیری شود.

 

   عوارض

 

تهوع، استفراغ، اسهال و با تزریق سریع وریدی آن مواردی از تلو تلو خوردن گزارش شده است.

 

   نكات

نكات :  

   ميزان مصرف

 

خوراکی : 

برای پیشگیری از خونریزی در بیماران هموفیلیک یک روز قبل از عمل،mg/kg25 هر 8-6 ساعت مصرف می‌شود. پس از جراحی نیز mg/kg25 هر 8-6 ساعت برای 10 -7 روز مصرف می‌شود. 

تزریقی : 

مقدار mg/kg10 بلافاصله قبل از جراحی از راه وریدی تزریق می‌شود ( شکل تزریقی به مصرف خوراکی ارجحیت دارد ). پس از جراحی، در بیمارانی که قادر به مصرف دارو از راه خوراکی نیستند، mg/kg10 هر 8-6 ساعت به مدت 10-7 روز تزریق وریدی می‌شود.

 

   تداخل

تداخل :




:: موضوعات مرتبط: محصولات خون، افزایش دهندهای پلاسما وخون ساز , ,
:: برچسب‌ها: ترانزاميك اسيد , اسید ترانکسامیک , دارو وبیماری , دارو , بیماری , مشخصات داروها , افزایش دهند های پلاسما , خون ساز , محصولات خون ,
:: بازدید از این مطلب : 150
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: